Dengan nama Allah Yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Assalamualaik0m wbt...

Friday 6 May 2011

BATASAN JARIAH SEORANG ISTERI

Ibadah | 

Semua orang berpeluang untuk melakukan amal jariah walau dalam apa bentuk sekalipun. Walaubagaimanapun, ini bukan bermakna kita boleh melanggar batasan sebagai orang Islam. Bagi seorang isteri suamu tetap keutamaannya. Menurut Ustaz Mohd Fadzil, isteri terbatas pada keizinan suami terutama dalam berjariah.
“Isteri boleh membuat kebaikan di bawah keizinan suami kecuali di dalam rumah sendiri.
Jika isteri mengajar anak-anaknya membaca al-Quran di rumah, tidaklah perlu meminta izin suami, tetapi jika isteri ingin berjariah di luar rumah, mereka perlu mendapatkan keizinan suami,” tegas Ustaz Mohd Fadzil.
 

Begitu juga dalam bersedekah, isteri terutama yang mendapat nafkah dari suami perlu mendapat keizinan daripada suami mereka jika ingin menggunakan wang pemberian suami untuk bersedekah. Kebanyakkan isteri terlepas pandang mengenai perkara sebegini.
“Isteri tidak boleh berpuasa sunat tanpa keizinan suami. Jika isteri berpuasa juga, puasanya dikira haram. Begitu juga dalam bersedekah, sedekahnya dikira haram jika suami tidak mengizinkannya. Jika suami faham situasi ini, dia tidak akan menghalang isteri melakukannya kerana pahala tersebut diperolehi suami,” jelas Ustaz Mohd Fadzil.
Bagi isteri yang mempunyai pendapatan sendiri, tidak menjadi satu masalah untuk bersedekah kerana pendapatan tersebut bersumberkan dirinya sendiri, tetapi seboleh-bolehnya suami perlu tahu aktiviti isterinya di luar rumah.

No comments:

Post a Comment